EN SNUFS KOKAIN!!!

Hva skjedde og hvordan ble dette til?
Hva tenker dere med og hvorfor gjĂžr dere dette mot dere selv?
Vet dere hvilken bivirkninger dere fÄr?
Hvordan skal dere komme dere ut av dette?

Til vÄre kjÊre ungdom her til lands, stadig hÞrer jeg at barn fra ti Ärs alderen til ungdom som ikke har begynt voksen livet er blitt avhengig av det farlige stoffet kokain.
Grunnen til at jeg skrive dette er ikke for Ä vÊre en bessevisser eller en som har nok kunnskap rundt dette feltet, men rett og slett for jeg var en gang en av dere og ti Är senere klarte jeg og komme meg ut av rusmisbruket. SpÞrsmÄlene ovenfor er dette jeg stilte meg selv nÄr jeg ble nykter og klarte Ä stable meg selv pÄ beina.

Denne tanken er nok ikke for alle men nÄ er jeg stefar til to ungdommer og stadig hÞrer jeg at kokain er det som fÄr dagens ungdom frem pÄ skolen og det verste av alt er jo at flere russ gjÞr dette Äpenlyst og blander det med alkohol. Hvis dere som driver med dette hadde visst hvor avhengende og farlig dette er for kroppen sÄ hÄper jeg at dere hadde tenkt dere en gang til fÞr dere teste det.

Selv skjĂžnner jeg at skolen er tung for dagens ungdom, spesielt med all mestringen dere skal kunne.
Men igjen nÄ er jeg jo kanskje litt eldre enn dere og ungdomskolen var ingen fryd da heller, det eneste forskjellen fra fÞr til nÄ er at vi mÄtte skrive alt for hÄnd, vi hadde ikke flotte hjelpemidler som data, kalkulator pÄ telefonen etc. Hver dag var fylt med lekser mens dere har kanskje noen lekser i uken med bare Ä trykke pÄ noen ting pÄ dataen. Og derfor bruker dere en dum unnskyldning som at kokain holder meg pÄ matta slik at jeg kan fÞlge med pÄ skolen. WTF ta deg en bolle og kom hit sÄ skal jeg lÊre deg hvordan livet er. Hvordan livet ditt vil bli hvis du fortsetter med dette tullet.

Dagen ungdom er kanskje late men Ă„ bruke sangen til Karpe Diem ”en snufs kokain” som en unnskyldning er vel litt langt Ă„ dra den. for jeg vet at dere kan sĂ„ mye bedre enn Ă„ ruse vekk ungdomstiden deres, den skal vĂŠre lĂŠrerikt og morsom og by pĂ„ kunstig intelligens ikke amĂžber som ikke vet nĂ„r de skal dusje eller spise og skylde pĂ„ andre i befolkningen om at den beskjeden fikk de ikke. Verden er hard og hvis du Ăžnsker at den skal vĂŠre enda vanskeligere og hardere sĂ„ ”your welcome” rus deg og skap dĂ„rlige minner, sĂ„ snakkes vi om fem Ă„r, ti Ă„r, kanskje tjuefem Ă„r hvor du endelig har kommet ut og angrer pĂ„ alt du har gjort som andre har klart.

Til dere som er russ for tiden. Hva slags syn gir dere videre til de som kommer etter dere?
Min stesÞnn skal snart bli russ og Þnsker Ä vÊre med i russebuss, men sier selv at han revurdere dette fordi det er sÄ mye slossing og kokain og voldtekt i slike busser. Burde vi som voksne ta noe grep her?
Burde foreldrene vite bedre om sine barn? Hva kan vi som foreldre for de som skal vokse opp gjĂžre for en rusfri skolegang og en artig russefeiring uten kokain og andre rusmidler?
Hvordan ble vi voksne sÄ dÄrlige til Ä se dagens ungdommer og si NEI. Eller ta de ett tak og gi de straff? hvorfor kan ikke politiet gjÞr noe her, endre reglene for de som er under kriminelle lavalder?
Det er rett og slett skummelt Ä se hvordan fremgangen er og hvordan dagens ungdommer ikke tenker pÄ sin fremtid.

Som sagt jeg har erfaringen med alkohol og jeg har ti Ă„rs erfaring med ”En snufs kokain” pĂ„ fest eller Ă„ klare hverdagen. Men igjen hva har jeg fĂ„tt noe godt ut av det? jeg har mistet mange venner pĂ„ grunn av dette. Jeg har mistet ti Ă„r av mitt liv, min russetid var ikke spesielt gĂžy for jeg Ăždelagte feiring for mange av mine klassevenner. Familien min fikk selvfĂžlgelig vite det og det forandret mye.
Men det jeg kan si dere som driver pÄ med dette er at kommer dere ut av kokainen sÄ skal dere vite at dere fÄr sÄ mye. SÄnn som venner som tar vare pÄ deg for den du der, gode familiebÄnd, en friskere hverdag, og som jeg har erfart en bedre tanke som gjÞr at jeg har en god jobb, med superbra lÞnninger og en flott familie med barn. Jeg har vÊrt pÄ den siden der jeg trodde gresset var grÞnnere men nÄr jeg kom ut av det viste det seg at det bare var illusjon og ikke virkelighet.

 

utdrag hentet ut fra seraf det medisinske forlaget.
”Ett av funnene der viser at bruken av kokain blant unge har Ăžkt fra 2021-2022. I 2022 rapporterer 4,7% av unge mellom 16-30 at de har prĂžvd/brukt kokain en gang eller mer siste Ă„r. Kokainbruk er mer vanlig blant gutter enn jenter og i stĂžrre byer og pĂ„ ĂžstlandsomrĂ„det enn i resten av landet”

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg